12-daagse systemisch facilitator

21 OKTOBER 10.00 uur | Roermond

12-daagse systemisch facilitator

Niemand staat alleen. We maken allemaal op de een of andere manier deel uit van een groep of een systeem. Bij je geboorte is dat vaak je gezin of familie. Later de school, vrienden of sportclubs. En weer wat later je werkomgeving, organisaties, relaties, de maatschappij etc. En omdat je er deel vanuit maakt zijn al die systemen in meer of mindere mate van invloed op je doen of denken.

In de 12-daagse opleiding Systemisch Facilitator leer je hoe je mensen kunt begeleiden in het:

◦    Ontrafelen en inzichtelijk maken van systemen

◦    Zichtbaar maken van de invloeden die deze systemen hebben op het denken en functioneren van mensen.

Wat is systemisch werken

De omgevingen of systemen waarin je opgroeit en leeft, hebben allemaal een eigen dynamiek, hun eigen regeltjes, wetjes en krachtvelden. En omdat je er deel van uitmaakt, word je voortdurend ongemerkt en onbewust in meer of meerdere mate beïnvloed door die krachtvelden. Onbewust sla je voortdurend gedragingen en patronen op die niet van jezelf zijn. Sommige daarvan kunnen bij veel momenten in je leven een goede ondersteuning bieden. Er zijn er echter ook veel die je buiten de context van een bepaald systeem juist afremmen of tegenhouden in je ontwikkeling.

Een bepaalde manier van met elkaar omgaan die ooit in je familie fijn en goed was, kan je later in je werkomgeving juist volkomen tegenwerken. Maar juist omdat die invloeden dikwijls op een onbewust niveau worden ervaren en opgeslagen, zijn ze vaak moeilijk op te speuren via psychologische wegen.

Zo kan het dat iemand ooit als kind zonder het te beseffen in het gezin de plek van een ouder, een broer of een zus heeft ingenomen en daar nu op latere leeftijd last van heeft in zijn werk, zonder de oorzaak te kennen.

Wat bereik je met deze opleiding?

Na de opleiding ben je in staat om als systemisch facilitator zelfstandig opstellingen te begeleiden. Je doet veel ervaring op en ontwikkelt je sensitiviteit.

Wat je leert tijdens deze opleiding

  • Hoe je in verschillende vormen opstellingen kunt begeleiden
  • Hoe verschillende systemen en hun afzonderlijke dynamieken werken
  • Wat zich in de diepere lagen van systemen afspeelt
  • Hoe je het veld van Niet-weten kunt gebruiken en toepassen
  • Hoe je zonder te oordelen, fenomenologisch kunt waarnemen en handelen
  • Hoe je je verder zelf op jouw unieke wijze verder als facilitator kunt ontwikkelen.
  Deze NLP opleiding heeft mij inzicht gegeven in hoe ik mijn eigen pad kan gaan. Wat een rijkdom!   - Jolanda Vos | Projectleider en padvinder

Interessant?
Meer videos van cursisten en docenten vind je hier. Laat je overtuigen!

 

Meer weten

Wil je meer informatie over de opleiding systemisch werken download dan hier de opleidingsbrochure. Ook kun je contact met ons opnemen. Telefonisch of via mail kunnen we extra vragen voor je beantwoorden. Ook is het mogelijk om een gratis workshops te bezoeken zodat je alle vragen kunt stellen die je hebt.

Trainers voor deze opleiding zijn Yvonne van de Vondervoort en Henk Wittekoek.

 

Aankomende data

Kies op onderstaande datum voor meer informatie over onder andere het dagprogramma en tijden van de opleiding systemisch werken.

  •   Roermond 21 oktober 2017  

    Blok 1 (2 dagen) Systemisch waarnemen en innerlijke processen begeleide
    In dit eerste blok staat vooral het waarnemen centraal. Tijdens een opstelling maken we gebruik van informatie die binnen het systeem ligt opgeslagen wat middels systemisch waarnemen te gebruiken is. Deze informatie komt vrij door met name lichamelijke reacties. We gaan op diverse manieren met deze waarnemingen oefenen. Ook wordt je gevraagd mini-opstellingen te begeleiden. In de keuzes die je maakt, krijg je ook zicht op je eigen thema’s en vooronderstellingen. Dit bevordert weer het fenomenologische waarnemen.
    Onderwerpen:
    ▪ Systemisch waarnemen
    ▪ Onderscheid tussen waarneming en interpretatie van de waarneming
    ▪ Het Lege Midden
    ▪ Verloop van een opstelling
    ▪ Waarnemen van het effect van een interventie in de opstelling
    ▪ Systeemdruk verhogen of verlagen
    ▪ Het verhelderen van innerlijke keuzes tijdens het begeleiden van de eerste stappen in een opstelling
    ▪ Diverse mini-opstellingen

    Blok 2 (3d) Dynamieken familiesysteem, effect interventies
    In dit blok gaan we met de dynamieken binnen het familiesysteem aan de gang. Dynamieken zijn de antwoorden op ingrijpende gebeurtenissen die in een familiesysteem hebben plaatsgevonden. De antwoorden worden zichtbaar in de vorm van patronen. Deze dynamieken vormen zich rond de vier principes: erbij horen, ordening, verantwoordelijkheid en de balans tussen geven en nemen. Middels oefeningen leren we werken met basisdynamieken.
    Onderwerpen:
    ▪ Persoonlijk en collectief geweten en het geweten van de geest.
    ▪ Basisdynamieken: theorie, demonstratie en oefenen. Identificatie (Vereenzelviging: je wordt als het ware de ander), projectie (Je schrijft jouw gedachten of gevoelens toe aan een ander. Dit wordt nog verwarrender wanneer de ander dit vervolgens weer doet op jou: dubbele projectie), loyaliteitsconflict (bv bij echtscheidingen: de trouw van een kind aan ouders), parentificatie (Kind neemt de rol van de ouder op zich), driehoeksverhoudingen.
    ▪ Training deelvaardigheden: begeleiden van representanten; zinnen en uitspraken in een opstelling.

    Blok 3 (2d) Opzet en verloop van opstellingen
    In dit blok kijken we naar de verschillende aspecten rond opzet en verloop van opstellingen. We behandelen de structuur van een opstelling: het interview met de vraag, keuze van de elementen, de beginopstelling en het verdere verloop. De grote vraag is: Wat dient zich aan, welk beeld, welk verhaal, welke waarheid wil aan het licht komen door middel van de zichtbare dynamiek? De verschillende soorten emoties en hoe hiermee om te gaan, worden belicht.

    Onderwerpen:
    ▪ De kracht in de vraag. Het inleidend interview komt uitgebreid aan bod: Hoe kom je tot een vraag die de basis vormt voor een opstelling? Hoe zorg je ervoor dat je niet verstrikt raakt? Hoe creëer je een setting waarin de vraag van de cliënt zich kan ontvouwen?
    ▪ Beeld van de opstelling: welk beeld spreekt uit de beginopstelling en welke aanwijzingen geeft dat voor een waarheid die naar voren wil komen?
    ▪ Routes door een opstelling.

    Blok 4 (2d) Toepassingen en eigen stijl
    In dit blok reiken we je de verschillende manieren waarop je opstellingen in de praktijk kunt toepassen aan, zoals in een-op-een begeleiding, tafelopstellingen, werken met sjablonen, structuuropstellingen waarbij niet alleen personen maar ook grootheden opgesteld kunnen worden. Door oog te krijgen voor de vier pijlers onder systemisch werk, kun je verder je eigen stijl ontwikkelen op een solide basis.

    Onderwerpen:
    ▪ Model: Vier pijlers onder systemisch werk
    ▪ Tafelopstellingen.
    ▪ Structuuropstellingen (kan ook in een ander blok aan de orde komen)
    ▪ Het opstellen van vaardigheden en kwaliteiten
    ▪ Soorten interventies

    Blok 5 (2d) Supervisie en Systemisch coachen
    In dit blok gaan de deelnemers aan de slag door zelf opstellingen te leiden waarbij de mede cursisten en de docent op een constructieve manier ondersteuning bieden. We besteden in dit blok ook aandacht rond ethische kwesties t.a.v. opstellingen waarbij veel aandacht wordt besteed aan je drijfveren en principes t.a.v. jouw manier van begeleiden.
    Wanneer je meer zicht krijgt op de systemische laag, kun je je manier van coachen daarop aanpassen zonder dat je fysiek een opstelling doet. Deze manier van coachen gaan we verder oefenen.

    Onderwerpen:
    ▪ Supervisie,
    ▪ Ethiek
    ▪ Systemisch Coachen

    Blok 6 (3d) Integratie en afsluiting
    In dit blok wordt gekeken in welke mate al het geleerde geïntegreerd is. We doen een aantal opstellingen met gast-cliënten. De houding en techniek van de facilitator worden onder loep genomen en waar nodig aangepast. Daarna wordt gekeken hoe je een opstelling begeleid waarbij er vooral gelet wordt op:
    ▪ Hoe je in contact staat met ‘het Veld’
    ▪ Hoe je in staat bent een opstelling in zijn geheel te begeleiden
    ▪ Hoe je een opstelling afrondt
    ▪ Je basishouding zoals o.a. de balans van je intuïtie en je kennis
    ▪ De mate waarin je eigen thema’s verwerkt zijn

    Onderwerpen:
    ▪ begeleiden van opstellingen
    ▪ beoordelingen kennis en vaardigheden
    ▪ certificering

 

Voor wie

De opleiding systemisch werken is voor iedereen die wil werken met groepen, systemen en opstellingen. De opleiding biedt je een uitstekende mogelijkheid om je tools als coach, therapeut of begeleider uit te breiden. Om deel te nemen aan de opleiding systemisch werken dien je ervaring te hebben in het begeleiden van mensen. Om deel te nemen dien je minimaal 18 jaar te zijn en in het bezit te zijn van een havo- of mbo-diploma.

 

Kosten

De investering voor deelname aan de 12-daagse opleiding systemisch werken bedraagt € 1950,- Dit is inclusief studiemateriaal (ook in PDf-formaat) en toegang tot onze online leeromgeving vol met handige tips, video’s, instructies. Koffie en thee zijn inbegrepen. Betalen in termijnen is mogelijk. Neem hierover gerust contact op.

TIP: In de meeste gevallen zijn de opleidingskosten fiscaal aftrekbaar als studiekosten. Dit voordeel kan oplopen tot € 1.200,-. Lees  hier alle informatie of vraag je eigen belastingadviseur.

© 2017 Response Instituut